Skrivedager
med prosessarbeid (kan erstatte heldagsprøver)
Scenarioet ved en "vanlig" heldagsprøve
i norsk er at mange leverer tidlig, spesielt de som burde sitte til slutt. For
å utnytte tiden bedre, kan man bruke heldagsprøvedagen til et mer styrt
skriveopplegg med veiledning.
Utgangspunktet er at alle elevene får de samme
tekstene utdelt, innenfor samme tema, men at de f.eks. kan velge mellom to
ulike teksttyper når de selv skal skrive. Elevene jobber sammen i pargrupper
med å lese tekstvedleggene, streke under mulige sitat de kan bruke, notere egne
tanker og diskutere hovedtemaet for skrivedagen. Så henter jeg innspill fra
alle pargruppene og skriver dem opp på tavla og/eller i et dokument alle får
tilgang til (It's, Google docs, samskrivingsdokument via NDLA). Egen
beskrivelse av de ulike digitale verktøy jeg nevner kommer i eget dokument på
It's fagforum.
Tankene og innspillene kan noteres i et tankekart,
som emnesetninger eller som lister med stikkord. I oppgaver der det er relevant
å trekke inn pensumstoff fra f.eks. litteraturhistorien og tekster vi har lest
tidligere, blir elevene bedt om sjekke lærebok og pensumlista og komme med
innspill på hva som kan være relevant for oppgaven.
Så må elevene velge hvilken teksttype de vil
skrive. Det kan være hensiktsmessig å dele klassen inn i grupper etter hvilken
oppgave de velger, slik at du kan veilede konkret på oppgaven. Det er selvsagt
også mulig å presentere/repetere teksttyper og sjangerkrav i samlet klasse, før
elevene velger teksttype. I grupper skal de så kort diskutere mulige
innfallsvinkler til oppgaven de skal skrive, og de kan diskutere en mulig
disposisjon.
Denne delen av skrivedagen tar omtrent 1,5-2
timer, men det avhenger litt av hvor mye tid du vil bruke på å forklare og
modellere tekstarbeid. Resten av tiden skal elevene jobbe selvstendig med egen
tekst, og de leverer som vanlig ved tidsfristen. Jeg bruker tiden i
klasserommet til å gå rundt og veilede hver elev, gjerne ved å se på
innledningen og første avsnitt. Da kan jeg veilede direkte i arbeidsprosessen.
Erfaringen ved slik veiledet skriving er nesten
utelukkende positiv. Noen elever vil helst bare jobbe alene, noen vil helst
bare gjøre seg ferdig og gå hjem, men de har alle godt av å jobbe såpass
grundig i planleggingsfasen. Det vinner de alle på.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar