Det er kanskje først og fremst de skriftlige
arbeidene vi tenker på kan være prosessorienterte. Kanskje er det slik fordi vi
tradisjonelt har brukt gruppepresentasjoner som gjerne er ganske tidkrevende.
Men, det er selvsagt mulig å jobbe med prosess i muntlige arbeid også.
Én mulighet er at eleven lager muntlige
presentasjoner som de leverer inn. De kan bruke digitale verktøy som
screencast-o-matic.com, Photostory og Powerpoint med lydinnspilling (disse er
gratis). Tema kan være de samme som de ville holdt muntlig presentasjon om i
klassen. Her mister man muligheten til å vurdere kroppsspråk, men man får
vurdert stemmebruk, språkbruk, struktur og faglig innhold. Eleven kan få
tilbakemelding og levere forbedret digital presentasjon.
En annen mulighet er å gi alle eleven en oppgave
som ligner muntlig eksamen i form, men som skal være litt kortere (5-7 minutt)
og ta for seg et snevrere tema. Eleven får en dato/tidspunkt for
prøveframføring kun for lærer, og der få veiledning på innhold og form. Dette
kan gjerne gjøres mens resten av klassen jobber selvstendig med andre oppgaver.
Så kan den endelige presentasjonen holdes foran hele eller deler av klassen.
Jeg deler nesten alltid opp klassen, for jeg opplever at det gir liten
læringseffekt for elevene hvis de må lytte seg gjennom 29 presentasjoner. Det
er mulig å bruke en av heldagsprøvedagene til en slik muntlig vurdering, eller
man kan spre presentasjonene utover terminen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar